SELAMAT TAHUN BARU 2015

Tuesday, November 15, 2011

MAKANAN UNTUK KESIHATAN RAMBUT


Kecantikan rambut adalah isu yang penting bagi setiap wanita. Penjagaan rambut dari luaran sahaja adalah tidak mencukupi. Kita perlu menjaga dari dalaman. Iaitu makan makanan yang mempunyai khasiat yang diperlukan oleh rambut.
Image:Google

 Biotein
Akan membuatkan akar rambut anda menjadi kuat dan sihat. Rambut akan menjadi hitam secara semulajadi.Zat ini terdapat dalam kacang, telur merah dan kacang kuning.

Zat Besi(Ferum)
Bukan sahaja mempengaruhi warna rambut anda, malah zat besi ini membantu untuk membina Emobin, dimana ia membantu untuk memberi oksigen kepada rambut supaya struktur rambut menjadi kuat dan sihat. Zat besi ini boleh diapati dari beras oat, daging,berbagai jenis kacang dan sayur – sayuran hijau.

Asid Phantotan
Akan membantu rambut tumbuh dengan sihat dan segar secara semulajadi. Rambut anda akan kelihatan lembut dan mudah diurus. Asid ini banyak terdapat dalam semua jenis sayur – sayuran,daging,ikan dan telur merah.


Zink
Membantu dalam pembakaran makanan dalam badan dan rambut akan tumbuh dengan sihat dan kuat. Zat ini terdapat banyak dalam tiram, daging merah,sayur – sayuran, lobak putih dan dalam berbagai jenis kacang.

20 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

tepat sekali....
dulu rambut ai panjang gini la
now x sanggup nak simpan pjng2

EyqaLuvender said...

bagus r wuming wat entry ni...kte baru taw...
err,rambut pon pntg gak bg lelaki...kdg2 rambut lelaki lg cantik,klh rmbut wanita...hehe

misya said...

tq wuming for info,rambut sya dah semakin menipis akibat selalu gugur,kurang makanan berkhasiat kot

azam said...

:) simpan rambut panjang...cantik

adik kat kg dulu simpan sampai kaki

Aisyah Aina said...

kurang zat besi...patut la rambut tak kuat :D

Salwa said...

I bukan penggemar sayur, memang kurang zat besi. Kena paksa diri makan ni kalo nak rambut cantik.huhu.

JunAina said...

rambut cantik dan sihat tapi lagi manis bila rambut itu disembunyikan di sebalik tudung tp omputeh tak pakai tudung tp dia org bertudung gak bertudung topi...ngehhhngehhh...

eLL said...

rambut gugurlah, takut nengok dah gondol

mrsharis said...

Hurrmmm...baru tau nih.
Thanks for sharing!!

lia said...

tp klu da dr lahir mmg rambut sikit, mmg la x de ubat hu3

Akue Achik said...

sy kurg suma kot..huhuu

rmbut gugur byk sgt..

suha said...

good info hehe (^_^)

erk pic tu tak leh blah lalala

Cik Azizah said...

patut la jijah rambut gugur..memang kurang vitamin2 ni.hehe

sUe UnniE;) said...

nk rmbut cntik kne jg makan la..emmm

Eye_nee said...

padan lah rambut sewmakin hari semakin nipis....

mama aini said...

Thanks share info2 begini !!!..

ikatankasihku said...

info yg details..thanks

Arizakiah said...

Rambut mummy cantik menarik memang da boom.....ha..ha...ha...masuk bakul angkat sendiri.....

Anugerah Tuhan...

MulutPayau said...

terima kasih atas info yg berguna ni....rambut akak pun dah makin gugur.....

Cik Gee said...

info yg bagus wuming... tapi jga rambut ni mmg susah, especially yg bertudung mcm cik gee nih.. huhu.. <3

but i luv my hair... hehehe... :)