SELAMAT TAHUN BARU 2015

Wednesday, September 14, 2011

BAHAYA MENDIDIHKAN AIR MINUM BERKALI-KALI


Image:Google

  Dalam air terdapat berbagai jenis garam galian dan banyak lagi unsur-unsur lain seprti Plumbum. Apabila air di tapis, banyak bendasing yang dapat ditapis keluar. Namun masih ada juga yang tak dapat ditapis. Jadi bendasing ini akan turut diminum oleh kita.
   Dengan mendidihkan air,berbagai jenis mikro organisma akan mati. Ia merupakan cara yang biasa untuk kita mempastikan air yang kita minum itu selamat diminum.
  Tetapi air yang dimasak berkali-kali akan menyebabkan kelikatan air itu bertambah. Karana air akan menjadi wap dan hilang di udara. Sebaliknya unsur-unsur bendasing yang berbahaya untuk kesihatan yang terdapat dalam air masih sama banyak.
Semakin banyak bendasing dalam air akan menjadi semakin tinggi risikonya air itu diminum. Jadi elakkan lah dari masak air minuman yang sama berkali-kali.

41 comments:

ZaNa aDieyZa said...

nice info.. kadang2 zana buat jugak mcm ni.. so lps ni akan elakkan.. tq yer!

misya said...

alamak yer ker wuming?sya suka la didihkan air berkali-kali.tq for good info.

Hana Soffelia said...

Owh..mcm tu. Faham. Tq WuMing. teheee

azam said...

betul.....hehehe

minum je air perigi/air bukit yang bersih....

terbaik

SweetLikeWhat said...

nice sharing :)

NM02 said...

oooo... ye ke..

Cahaya Mata @ Nurul Are Inn said...

Lol...br taw..
dak2 opis ne salu msk air yg da d msk byk kali...
ape2 pn tq wuming.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

gud info *____*

Cik Azizah said...

ooo dah faham dah..thanks ya info ni..

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

bgtu ea..

nsb la xsuka berulangkali pnskan..

Rose Emely said...

wah...baru tau!
ingatkan masak byk kali, lagi kompom segala kuman mati.
nasib baik laaa tak selalu buat masak semula air masak...

Tentang Kita said...

tq for the info..lini pun suka sgt didihkan air berkali2

Mommy Fara said...

Betul! Selalu klu masak air, sy akan refill seme botol2 yg ksoong dgn air msk tu. Then selebihnya sy didihkan lagi sekali utk cuci botol anak. Selebihnya klu ade g, sy buang. Membazir je kan? Tp ada kala, sy simpan bt cuci tangan....

MamaEma said...

walaupun air bertapis tapi tetap dimasak juga

budakijaupendek said...

info bagus.
sering kali wt jugak bnde ni

Eye_nee said...

minum RO jer kat rumah...kalau minuman panas..masak sekali tu jer..nway gud info ni sis...

Akue Achik said...

na na na..mmg selalu di buat ni d asrma..malas maw tukar air, msak blik ja..huhhuuhu...

MaMa AiNi said...

gud info..thanks wuming..

Ijah EmoTemo said...

info menarik ni. baru tahu ni.

Afikah Aziz said...

terima kasih wuming,ika baru tau..sebelum ni ika selalu gak buat hehe

Fazreen Misbae said...

selalu jgk buat mcm tu..tak ptot btol..malas punye psl la ni..heheh

Nur Syahida said...

Tq bagi information nie...syeeda pown kekadang wat gak keja tu

Run Away said...

god info..sy selalu didih kan air yang dah masak..

nowriz said...

TQ wuming!
nice info..
selalu buat ni.. huhuhu

fiq. said...

ouh, kalau kat rumah, tak wat, lepas masak je air, masukkan terus dalam flask

afifahpah said...

alamak.saya selalu buat ni.sebab pemalas kan. isk. nasib baca ni; thanks tau utk info

Kuronofu91 said...

ouhh...ada logiknya juga~~~

Idzanfashila said...

yg ta bole tu la slalu sy buat. adeh!
kne elakkan.

Kamariah Awang said...

Ooo info baru... terimakasih.

aniki said...

hoyei...cun entry ni.ilmu baru bab air..hehe..toce2 kawan

EyqaLuvender said...

pengetahuan bru utk iqa...
tQ for sharing en wuming :)

Zul Fattah said...

aku minum air telaga ok je.. dari aku kecik.. sampai la skrang.. haha..

stuck said...

nice info...=D

Salwa said...

ooo.yeke.....tak tau pulak.

ieja amieja said...

salam kenal yer n time kasih follow kite..

merahitujambu said...

info berguna..thanks

msredcheesecake said...

alamak...baru tau la...kene berhenti buat macam ni...

♥e'in♥ said...

erk, yeke wu ming? e'in selalu wat cmnie..

myhatiku said...

thanks 4 da info :)bru tau..he

Kakzakie said...

Kalau dah di masak kenapalah nak dimasak lagi. Rajin sangatlah tu...

Leadership Developmant Training said...

nice blog :)

salam kenal dari kami outbond di malang :)
jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/