SELAMAT TAHUN BARU 2015

Saturday, August 13, 2011

SAHABAT


Image:Google

Orang yang digelar SAHABAT
Tidak perlu mempunyai tahap pendidikan yang sama,
Tidak perlu berada di tahap yang sama,
Tidak perlu mempunyai jawatan yang sama,
Tidak perlu dari bangsa dan agama yang sama.

Sahabat – Akan tegur ketika kita tersilap,
Sahabat – Sentiasa mendengar ketika kita meminta,
Sahabat – Akan sentiasa tunggu apabila kita terlewat,
Sahabat – Akan mendayung ketika kita berehat,
Sahabat – Akan menegur ketika kita sedang berduka,
Sahabat – Akan kejutkan kita ketika kita leka,
Sahabat – Akan pujuk ketika kita merajuk,
Sahabat – Akan mengajar ketika kita silap,
Sahabat – Akan berkongsi ketika kita kehabisan,
Sahabat – Akan memapah kita ketika kita jatuh,
Sahabat – Akan bersedih ketika kita menangis,
Sahabat – Akan senyum ketika kita ketawa,

Sebagai seorang sahabat, korang seharusnya berkongsi mesej ini. Agar sama-sama kita mengerti apa itu persahabatan.
Jangan tunggu orang lain yang hantarkan mesej ini pada anda.


Sebenarnya ada banyak lagi erti persahabatan… Tapi aku takut korang tak baca kalau terlalu panjang.. Jadi aku ringkaskan saja…

20 comments:

Mommy Fara said...

Susah nak mencari sahabat. Kawan tu ramai...

Hana Soffelia said...

Rasa nak tls satu entry bla cite pasal shabat tp hati masih berat nak menulis. enth kenapa xtau. mybe one day kalo tls, mohon pnjam entry ni ye WuMing.. hehe

Bidadari Syurga said...

i like this entry... walaupun tidak sehebar ibu dan bapa kita curahkan kasih sayang... sekurang2nya.. mereka mampu menjadi kawan dan lawan seperti ikatan adik beradik...

Aisyah Aina said...

sahabat yang macam ni la paling dicari..kawan2 yang ramai kebanyakan tak guna....

echaRierie said...

shbt sejati ssh nk cari.. :)

alif haris said...

singgah sini ye

sememangnya sahabat sebenar susah dicari :)

Chaza said...

gambar kat ats tu swweettt lah!huhu
btw sahabat2 kat ats tu rase nye macam sume susah nak cari..lagi yang akan bersedih ketika kite memngis....

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

sahabat sejati ader waktu susah dan senang...suka dan duka

WuMing said...

Ya betul tuu.. Memang sukar nak dapat makan macam tu..
Yang penting kita tak menjadi kawan yang tak berguna kepada siapa-siapa.
Kita tahu orang tak ikhlas dengan kita. Tapi kita tak perlu marah dan ambil kisah.. Hanya perlu jaga batasan untuk bergaul dgn mereka.
Tetapi kita tetap kena ikhlas bila berkawan dengan orang.

Gee said...

best friend is hard to find becoz its the best (^_^)

Kalamhati said...

kawan sejati sukar dicari kan..
so kita kena cuba jadi kawan yang baik dan ikhlas..=)

fiq. said...

susah nak cari sahabat,,,saya rasa saya ada betul2 sahabat pon sorang je wuming... =]

Cahaya Mata @ Nurul Are Inn said...

mmg pyh nk cri yg btol2 bnama sahabat..lg2 zman skunk ne..
penuh tipu & daya..tak mustahil shbt sgp jual pshbtan dmi keinginannya..

azam said...

susahnya mencari sahabat.....hehehe

MamaEma said...

kaawan ramai..kwn fb, kawan blog, kawan opis,

sahabat memang susah nak dapatkan

LINDAHERY said...

HAI...

susah nk cari sahabat mcm tu... :)

Niena Pengembara Ilahi said...

comelnye incik org utan tu kn hehe

saya dewi said...

untung lah sesiapa yang dapat memiliki sahabat sejati. sanggup bersusah senang bersama. moga kita di kurniakan sahabat sedemikian rupa. (':

Maslina Mansor said...

sahabat sejati memang sangat sukar dicari..i like this entry :-)

Cik Gee said...

betul tu, malah sahabat yg baik akan menegur kita scr depan, bukan ye mengumpat belakang... join sekaki dgn org yg bukan sahabat.. :(