SELAMAT TAHUN BARU 2015

Thursday, August 11, 2011

PERGI TOILET UNTUK KESIHATAN


Image:Google

Apabila baca tajuk ini, Korang rasa aku ni merepek sajakan?. Sabar…sabar… baca dulu tuan-tuan dan puan-puan…Alamak macam orang jual ubat kat pasar malam pulak…he..he..he..
Ada orang pandang remeh dengan isu ini. Tapi korang tahu tak. Kerana isu inilah ramai orang telah menghidap pelbagai penyakit hari ini.
Menggikut kajian dari pakar kesihatan yang mengkaji tentang isu ini. Mendapati seseorang yang jarang buang air besar mendapat peluang yang lebih tinggi untuk mengidap penyakit kolon.
Korang tahu tak kenapa? Ok mari kita tengok hasil kajian dari pakar-pakar tersebut.
Sampel najis yang ada dalam usus manusia selama satu hari telah diambil. Kemudian dicampur dengan air dan di suntik pada seekor tikus yang aktif.
Hasilnya..Tikus itu masih hidup dan aktif  seperti biasa. Tidak ada perbezaan yang dapat di lihat.
Sampel yang kedua di ambil. Kali ini mereka ambil sampel najis yang ada di dalam perut manusia selama 2 hari. Sama juga dengan sampel pertama. Mereka campur dengan air dan di suntik pada tikus makmal yang lain.
Hasilnya.. Tikus yang kedua ini lesu dan kurang aktif. Hasilnya sangat ketara. Sedangkan kesihatan tikus yang kedua ini adalah sama dengan tikus yang pertama sebelum di suntik dengan sampel najis ke 2 tadi.
Sampel yang ke 3 di ambil. Kali ini pula mereka ambil dari najis yang brada dalam usus manusai selama 3 hari. Ini bererti orang itu tidak buang air besar selama 3 hari.
Juga di campur dengan air dan di suntik pada seekor tikus makmal yang sihat.Korang tahu tak apa yang terjadi dengan tikus yang ke 3 ini setelah di suntik dengan sampel najis yang ke 3 itu.
Tikus yang sebelum ini sihat telah mati apabila di suntik dengan sampel najis yang ke 3.
Korang bayangkan najis atau sisa najis yang berada di dalam usus kita yang melebihi 3 hari. Ini lah sisa najis yang menjadi toksid dalam perut kita. Yang merupakan punca kepada pelbagai jenis penyakit. Yang bermula dari Penyakit kolon.

27 comments:

Afikah Aziz said...

uwaaaa takut la,kena buang hari2 ni sbb kadang2 susah gk nk membuang,kadang2 je hehe :P

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

opss..gtu ea..

Mommy Fara said...

Wu Ming, Sy tahu. Bila tak buang air besar berhari-hari, toksik akan terkumpul. Dan badan jd lesu. Saya ada mslh mcm tu. Dan tambah merisaukan bila bulan puasa begini.

Saya masih mencari penawar.

azam said...

iseh.....suntik kat tikus nape??? kumpul buat baja urea lagi bagus.....

alieavea said...

nice info wuming...dah la saye neh ssh sikit nk terkucil..aiyark...

misya said...

so danger kan?

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

betul la sebab benda ni kat siar kt tv perut so mmg dia org advice gi jumpa sensei/doc ...nnt dia org kasi ubat nak kasi berak everyday...ada jugak la mknan yg kena makan bg bk kasi ok usus

wahida said...

ish...bahaya tu...

Hana Soffelia said...

Sejak puasa ni ari2 berry je tiap2 pg. Pantang lepas sahur pasti. hahaha Kiranya berpuasa tu buatkan perut kita cpt cerna.

Nway, tq WuMing for this info.

Cahaya Mata @ Nurul Are Inn said...

setiap ari bgun pgi msti cari toilet bub nk buang air besar..

p/s: law nk senang berak minom milo :D

LINDAHERY said...

pasal berak ye...hikhikhik... kalau nak senang minum yakult byk2... :)

WuMing said...

@Afikah Aziz
Amalkan sekurang-kurangnya sekali sehari


@nuyui a.k.a miss NUSHA
Yup....


@Mommy Fara
Amalkan makan buah-buahan sebelum lunch, dinner... Minum air yan g mencukupi


@azam
Nak test laa Broo...


@alieavea
Kena minum air banyak nii.


@misya
Yess


@☆*♥L@dy @yU♥*☆
Hmmm betul tuu


@wahida
Yaa... bahaya


@Hana Soffelia
Ok laa tuu
tq


@Cahaya Mata @ Nurul Are Inn Ada orang minum milo lagi teruk..

Tak tau laaa pulak

khaifaiz said...

owh... kene kerap ke jamban la ni... baiklah

Kakzakie said...

Benar kolon kita perlukan lebih fibre utk membolehkan sistem perkumuhan yg baik. Susah sangat makan papaya atau dragon fruit....

p/s: Ada kes mahkamah yg dia kata tak buang air besar beberapa hari tau...

Aisyah Aina said...

haha..baru tau...kena selalu rajin2kan diri pergi toilet lepas ni :D

Alin said...

cian tikus asyik jadi mangsa je pada semua benda mcm rantai makanan haiwan lain cth mcm ular mkn tikus, burung helang mkn, labah-labah tarantula (berbisa kaler hitam) makan tikus. Selain tikus menjadi mangsa uji kaji pada manusia mcm cerita wuming nie. hehe alin dah lari tajuk ke? kui kui kui.

.zara. said...

thanks follow zara. :)

zOeY zAu YaH said...

btl2..bahaya kan..nsb baik saya tak jd camtu..

Cik Azizah said...

wah info kesihatan ni wuming..tu sebab kalau boleh mesti nak hari2 berak..hehe

fiq. said...

betul dan logikkk,, rase2nye, kalau perut buncit dan kembung tu pon tade dah lame tak membuang,,tol ke wuming?huhu

CIK JATT said...

toksik tu la punca segala penyakit kan. kena makan banyak sayur & buah, baru sistem penghadaman takde problem.

merahitujambu said...

huish.betul ke??sy kalau x membuang pening pala..=p

Lia said...

huhu.. takut. kena minum air byk2 le untuk lawaskan dan senang ke toilet.. :)

Si MaTa BulAT said...

hari2 kasi buang maa.....

♥e'in♥ said...

wah............ cmtu upenye.. takut gak bace.. huhu..

alif haris said...

so jom berak !! hahahaha

Cik Gee said...

kesian tikus tu.. haha.!