SELAMAT TAHUN BARU 2015

Thursday, June 2, 2011

Umur

Berapakah umur awak?
Pepatah Orang Cina berkata..
Muda pun gugur, tua pun gugur. Kalau kita lihat, daun yang berguguran menyembah bumi bukan semuanya tua.. Ada yang masih muda dan ada juga pertengahan usia dan ada juga yang memang telah sampai masanya.
  Orang juga begitu. Umur  muda tak semestinya tak akan mati, usia tua juga bukan pasti sudah sampai masanya. Oleh itu kita tak boleh cuai dan leka hanya kerana usia kita yang muda. Kita kena sentiasa ingat bahawa kita perlu bersedia dan tak leka.
  Dalam ajaran agama apa pun kita tidak hanya diajar untuk beribadat ketika usia sudah tua. Semua ajar kita bermula pada usia yang muda. Disamping ilmu-ilmu duniawi kita juga haruslah sertai dengan ilmu akhirat. Jangan Nampak keranda baru mengalir air mata…

Papatah Inggeris berkata…
Grey hair sign of age not of wisdom.. Memang benar kan? Ingat tak sejarah Singapora diserang ikan todak. Hanya budak yang berusia berapa tahun sahaja yang mencadangkan supaya orang ambil batang pisang untuk menghalang ikan-ikan todak itu. Ini bererti budak bukan tak tahu berfikir. Usia muda juga bukan tak ada ilmu.
  Kalau kita pergi ke pusat-pusat dangdut pula. Kita lihat yang bergelek, berdansa dan pusing kiri dan kanan.  Ada yang ikut irama, ada pula yang fikir.. Apa peduli dengan irama… Aku nak menari… Kadang-kadang kelihatan seperti cacing meronta apabila terkena panas. Di sini pula kita lihat orang yang boleh dikatakan..Rumah kata pergi dan kubur kata mari. Masih lagi berkelakuan seperti orang tak ada langsung otak, apa lagi akal…
  Maka betullah pepatah itu. Tak semestinya orang tua itu pandai dan tahu berfikir. Kadang-kadang mereka lagi kurang pandai(ada orang ganti dengan perkataan bodoh) dari kanak-kanak.

Pepatah Orang Thai berkata..



Umur itu hanya angka.. yang penting I Love You. Korang tengok ada orang yang punyai suami atau isteri yang jauh lebih muda, ada juga yang kahwin rakan sekelas, juga tak kurang yang kahwin dengan kawan datuk mereka.
  Tapi apakah itu semua penting?  Mungkin… tapi apa guna jika suami yang muda itu akan beritahu kekasih mereka yang lain bahawa… Apa nak bimbang.. Nanti setahun dua lagi dia akan mati lah tuu…
  Yang rakan sekelas pula berkata… Usia kami sama… Sejak aku kenalnya aku tak pernah setia… Hari ini dia pun masih kahwin dengan aku.
Kawan datuk pula selalu berlagak dengan kawan-kawannya di pusat-pusat dangdut.. Hah… kalau aku boleh jadikan dia isteri atau suami aku… Aku juga boleh cari yang lebih mentah darinya…
  Jadi, adakah usia itu penting lagi jika tanpa kesetiaan?  Terpulanglah pada pandangan masing-masing…
  Bagi akulah.. umur memang hanya angka yang bergerak kedepan. Tapi tanpa kesedaran, tanpa kebijaksanaan dan kesetiaan. Ia hanyalah angka semata-mata.

Jadi kalau ada mana-mana jelitawan di sini tanya WuMing… Inilah jawapannya… Jangan marahhhhh….Peace..

 

8 comments:

LINDAHERY said...

eleh umur pun nak secret2...hehhehe...takpelah... :)

WuMing said...

Kih..kih... lawak laa Linda ni...

LINDAHERY said...

hehe...saya mmg lawak pun...:)

WuMing said...

kita kena ceria... baru orang tak jemu bersama kita...Awet muda lagi.....tanpa apa-apa bayaran pun..

HerNameIsSha said...

umur memg boleh.. yg penting bertambah n xleh berkurang.. huhu yg tu realiti kn..

WuMing said...

@Sha..
Betul tuu...

yatt said...

stuju.. umur itu hanya angka... (tak nak mengaku dah tua ) hihi

WuMing said...

Betul..betul..bukan perempuan saja... Skarang laki pun dah concern tentang itu...Nak sentiasa kelihatan muda dan bergaya...;)