SELAMAT TAHUN BARU 2015

Sunday, June 12, 2011

Masakan Ibu


  Dulu masa aku baru keluar dari rumah, aku tak ambik pusing dengan perkataan ini. Malah aku tak faham pun.
  Masa itu kalau aku baca paper dan wartawan temuramah artis. Apa makanan kegemaran awak? Dan kalau artis itu jawab “Masakan Ibu” Aku mesti merungut… Ya laa masakan ibu… Apa?.. Masak apa… asam pedas kaa?… tumis kaa dan banyak lagilah persoalan yang akan aku tanya.
  Kini setelah berkurun lama… eh..eh..tak la sampai berkurun… Tapi lama juga laa…. Aku berhijrah dari kampung aku… Baru aku sedar…Baru aku faham… Apa itu masakan ibu… Mungkin ada orang kata aku lembab… lantak lah… aku tak marah… memang pun…
  Kini aku dah faham.. Rupanya apa saja masakan yang mak aku masak, aku akan melantak saja… Berbanding dengan makanan di kedai makan… Aku cukup tension… Aku selalu bayar mahal… Sebab aku agak memilih.. Kerana aku takut masakan itu tak sedap.. maka aku akan ambik lauk berbagai jenis…
  Dengan ambik lauk berbagai jenis… maka aku boleh tak makan mana yang tak sedap dan makan yang mana sedap… Tapi kalau aku ambik lauk sikit.. Tak sedap lauk itu… maka tak lalu lah aku makan nasi itu lagi…Sebagai insuranlah konon-kononnya…
  Tapi kalau di rumah…kadang-kadang  mak aku masak lauk dua jenis saja… Tak pernah komplen pun.. belasah habis…
Ini lah yang dikatakan masakan ibu… Memang tiada bandingannya….
 Mak… saya sayang mak…

10 comments:

yatt said...

kannn... saya pun tengah teramat rindu masakan mak... :-(

nicksuhailee said...

yup.betul tu.masakan ibu adalah yang paling terbaik :)

M Fizan said...

haha..masakan ibulah yg terbaik bagi yg reti menghargai dan bersyukur :)

suha said...

masakan ibu tak pernah rase tak sedap (^_^)

She's Gee said...

last makan masakan ibu 8 taun dulu.. tapi dah ade ibu baruuuuu... baru je mkn 2 jam lepas... hehehe... :)

sodap hingga menjilat jari.. :)

sarah mohamad said...

masakan ibu adalah yg terbaik! :)

miss frog said...

airtangan seorang ibu membuat miss frog lapar di malam hari....

WuMing said...

@Yatt
Sama juga.. awal Bulan depan dapat balik kg... yeay.....

@Nicksuhailee
Memang.. Chef terbaeeekkk...Tapi kalau balik kg 3 hari cukup.. Berat badan naik mendadak...

m Fizan.
Orang yang tak tahu menghargainya..Sama dengan kacang lupakan kulit..Malah lebih teruk

@Suha
Masakan Suha mcam mana?.. Sedap tak?

@Gee
Kesian..Masa WuMing buat entri ini juga bimbang Gee terasa..Sebab Gee pernah bagitau..Sorry yer...Tabahkan lah hati..

@Sarah
Yess... setuju 100%

@Miss Frog
Kesian..Calllah Ibu.. Bagitau dia...Agar dia dapat rasa kasih sayang Miss Frog..

LINDAHERY said...

betul tu..masakan ibu yg terbaik..nanti kita ada anak, anak2 pulak yg akan kata mcm tu juga kan?? hehhee best2

She's Gee said...

@Wuming,

eh.. tak.. gee tak terase pon. terharu ag ade lah.. aicewahhhh... hehe...

dulu2 pon tak pernah amek tahu masakan ibu tu ape. tapi bile kawan2 kt sekolah slalu bwk bekal mak dorang masak kat umah *kami sekolah kat kmpg.. weeee.. ade sedikit kejelesan la kt ctu...

tapi, redha je la......... :)