SELAMAT TAHUN BARU 2015

Monday, June 20, 2011

Kalori


  Kalori adalah unit yang digunakan untuk menggukur TENAGA(dalam badan manusia dan makanan). Sebenarnya perkataan “CALORIE” ini berasal dari perkataan latin iaitu Calor(Haba)
  Kita selalu dapat lihat perkataan Kalori ada tertulis pada kotak-kotak makanan. Kerana kalori ini terdapat pada hampir setiap makanan yang kita makan. Tapi kandungan kalori pada setiap makanan itu adalah berbeza.
  Jika kita makan makanan yang seimbang dengan penggunaan kalori(tenaga) kita seharian. Maka kita akan mempunyai berat badan yang seimbang dengan  ketinggian kita. Tetapi sebaliknya jika kita sumbat kalori banyak-banyak tapi penggunaannya adalah kurang… Maka “OBESITI” lah jawabnya..
  Macam WuMing mempunyai ketinggian 177cm dan berat badan hanya 68Kg. Ini dikira ok. Korang boleh buat calculation sendiri… kih..kih..kih…(BMI Formula)

  Ok.. sekarang jom kita tengok. Aktiviti harian kita dan berapakah kalori tenaga yang kita gunakan.
·         Tidur – 60Kcal
·         Duduk tengok TV – 90Kcal
·         Berjalan-jalan di taman atau di mana-mana korang suka – 120Kcal
·         Buat kerja rumah(Menyapu sampah,lap lantai dsb – 150-200 Kcal(bagi mereka yang malas tolong mak kat rumah, bukan sahaja berdosa malah akan jadi gemuk…Huh…..)
·         Main Badminton – 350 – Kcal
·         Jogging – 500Kcal
Sekarang jom kita tengok makanan dan kandungan kalorinya.
·         Sekeping roti – 70kcal
-Sekadar duduk tengok TV sejam pun dah habis semua dah.
·         Kopi susu/Teh susu – 100 – 150 Kcal (sebenarnya dalam kopi dan teh ini hampir tiada langsung kalorinya. Tapi semuanya semata-mata datang dari gula dan susu .
-Tidur dan duduk tengok TV. Masing-masing sejam pun dah habis lah.
·         Semangkuk Koey Teow sup -  350Kcal
-Korang perlu jalan di taman dan buat kerja rumah masing-masing sejam.
·         Nasi Goreng dan telur mata – 550 Kcal
-Hah.. korang kena berlari-lari anak atau berjogging selama sejam.
Ini ada beberapa contoh yang aku dapat beri pada korang. Jadi bagi mereka yan ingin kelihatan slim atau mempunyai berat badan yang ideal… Perlulah berjaga-jaga. Jika makan makanan yang berlebihan kalori tapi duduk depan Laptop update Blog saja memanjang.. Kena jaga lah.. Terpulang lah pada individu…Ada yang tak kisah pun…Aku hanya beri yang info disini..

11 comments:

Si Ratu Pari said...

hi...nice blog...

LINDAHERY said...

aik??? pe kes?? dia dok nasihat bg tips bagai..tibe2 nak tidur?? ish2.... hhehhehe...baru dpt online...kesian, intenet problem lorrr....:(

WuMing said...

@Si Ratu Pari
Tq

@LindaHery
Laa..keciannnn

suha said...

hahaha tah pape (^_^)

Cik Azizah said...

BMI jijah 17 je...kena tambah lagi kalori tapi takut kolestrol..ekee :P

Alin said...

alin tak byk lemak, mcmne ye :D ? hehe :P

Mawar Berduri said...

lemak ku... uwaaa...

.m y z. said...

177cm? tingginyaaaaaaa! haha. ziema makan, ngadap lappy, tidur, tak gemuk2 pun T__T

WuMing said...

@Suha..
:)

@Cik Azizah
Kurus pun tak apa kalau sihat.

@Alin
Kena jaga dari muda laaa..Ok laa tu

@Mawar Berduri
:)

@.m.y.z
Biasa saja.. skarang WuMing nak kurang berat sikit..
Memang ada orang macam tu... WuMing punya kakak pun sama... Makan kuat... tapi tak gemuk pun

suha said...

kalori tu adik beradik lori ye?(^_^)


hahaha nice info mr.!

She's Gee said...

erm erm ermmmmm.. hehehe... *senyum mintak penampor* ^^