SELAMAT TAHUN BARU 2015

Sunday, April 15, 2012

GARAM




Image:Google
Garam atau nama saintifiknya Natrium Klorida adalah galian yang sangat berguna kepada tubuh badan manusia. Tetapi ia juga boleh membahayakan jika digunakan dengan kadar yang berlebihan. Selain nenjadi bahan perasa, garam juga berguna kepada tubuh badan kita. Kerana garam ada unsur Natrium yang diperlukan untuk mengantikan makanan lama dengan zat makanan baru. Kelancaran penukaran zat makanan bergantung kepada kadar Natrium dalam darah tubuh manusia yang beredar ke seluruh tubuh dengan menumpang pada sel darah merah. Bila kekurangan Natriun, sel darah merah akan mengecut.
  Tetapi jika garam berlebihan, maka sel darah akan mengembang sehingga boleh melukakan pembuluh darah. Jadi kandungan natrium dalam darah haruslah seimbang. Tubuh manusia hanya memerlukan sekitar 2g atau setengah sudu teh sahaja sehari.
  Apabila terlebih mengambil garam, ia boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, mempercepatkan pereputan tulang pada wanita, menimbulkan gangguan pada sel tubuh, bahkan dapat mematikan fungsi sel. Garam boleh dikurangkan dengan pengambilan lebih makanan laut dan sayur-sayuran kerana ia mengandungi garam semula jadi.




1 comment:

Anonymous said...

aku suke makan ikan masin. mean bahaya la eh?