SELAMAT TAHUN BARU 2015

Monday, October 3, 2011

TIDAK PENTING MEMPUNYAI PENDAPATAN YANG LEBIH..TETAPI BERBELANJA SECARA BIJAK ADALAH LEBIH PENTING


Image:Google

Ada faham?.. Aku tahu ramai orang yang faham.. ada yang samar-samar.. tak kurang juga yang hilang arah terusss…
  Sebenarnya mudah saja. Kerana tidak sedar dan tidak faham dengan hakikat inilah ramai yang menghadapi masalah.
  Suami bekerja, tambah dengan Overtime. Isteri juga bekerja berserta dengan kerja sampingan. Tapi masih lagi tak mencukupi.
  Malah masalah pula bertimbun-timbun. Siapa jaga anak? Siapa hantar anak? Dan macam-macam lagi.
  Semakin hari semakin tenat jadinya. Ini adalah kerana mereka beranggapan dengan berpendapatan tinggi itu, segala masalah akan selesai. Aku tak nafikan bahawa wang yang banyak itu memudahkan. Tapi bukan dengan bekerja memkhinzir buta.
  Sepatutnya kita juga kena berjaga-jaga dalam perbelanjaan. Kalau kita kerja siang dan malam sekali pun. Tapi kita tak pandai untuk berjimat-cermat. Pendapatan kita tetap tak mencukupi.
  Jadi… rancanglah perbelanjaan kita. Berbelanja secara bijak. Beli yang perlu dan bukan beli yang hendak.
  Aku rasa ramai lagi orang yang korang kenal dan yang lebih arif dari aku tentang perbelanjaan ini. Bincanglah dengan mereka…
  Maka kita akan bebas dari masalah kewangan. Tanpa bekerja teruk. Tanpa perlu kita abaikan masa bersama dengan orang tersayang..Ibu, Bapa, anak-anak, suami dan isteri….

21 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

tepat sekali yg penting elekkan HUTANG yg x sepatutnyer ada...hidup lebey mudah tanpa HUTANG :))

EyqaLuvender said...

financial planning is important...
bkn bg yg da kawen je,yg blom kawen pon kna jgk...

azam said...

berbelanja mengikut keperluan...bukan kehendak....

simpan utk masa susah....

budakijaupendek said...

single pun dh terhuyung hayang time hujung bulan.
ni kan dh ada anak nanti.
haha

fiza said...

Betul tu. Ada org gaji lagi tinggi lagi tak cukup. Sebab apa? Sebab tak rancang perbelanjaan dgn betul. At least bila dpt gaji asingkan duit hutang piutang dan simpanan sket. Bila ada balance, baru lah bley berbelanja.

LINDAHERY said...

wuming :- happy belated birthday yg ke ..... ???? berapa ye?? hihihii

Fara said...

Senang cite, jauhkan diri dari berhutang. Tapi, mcm ne nak elak dari berhutang sdg lepasan universiti pun sudah bergelar penghutang....

Ijah EmoTemo said...

ahha! betul tu...

misya said...

sebab tu la kena rancang berbelanja dgn berhemah,jimat apa yg patut.

| SUE | said...

setujusss!

ciK LyndaWawa said...

yang penting..utamakan family..=]

pena rozie said...

Yes... I like your N3...

Mizz ErMa said...

betul tu tapi tu lah..asal dapat gaji je, gaji habis..asal dapat je abis..heran tol..=(

MaMa AiNi said...

Wu Ming betul tu..berbelanja secara bijak adalah lbh penting kerana rm yg ribu riban akan habis jika kita tidak pandai menguruskannya...mama suka ngan ayat baru Wu MIng tu..ha2x..`menkhinzir buta`..

Dinas Aldi said...

Betul, mesti bijak berbelanja :)

Cik Azizah said...

duit banyak pon kalau tak ikhlas keje tetap tak cukup gak kan..

Akue Achik said...

sy adalah di antra mereka yg mst mrancang perbelanjaan..wth..

sUe UnniE;) said...

owh..tersangat la stuju.. btol sgt ;)

aniki said...

setuju bro..tabik

ieyza afieyna said...

jgn amalkan sikap boros dan membazir kan kan.. hee

Hana Soffelia said...

Lagi besar periuk, lagi banyak keraknya. Jd, gaji yg bnyk pun mana nk cukup dh perbelanjaan tu besar sgt. ^_^