SELAMAT TAHUN BARU 2015

Thursday, August 18, 2011

PETA HARTA KARUN

Image: Google

  Dua orang pemburu dalam perjalanan ke sebuah hutan yang penuh dengan binatang-binatang liar. Mereka pergi dengan menaiki sebuah kereta pacuan 4 roda. Dalam perjalanan, pemburu yang memandu kereta terpaksa brake mengejut.
  Di tengah-tengah jalan, terdapat sebuah batu yang agak besar. Mereka berdua terpaksa turun untuk mengalihkan batu itu.
  Apabila mereka turun, mereka ternampak ada catatan di atas batu

“ Di tapak batu ini ada tercatat peta harta karun yang sangat bernilai”

  Kerana sifat tamak kedua-dua orang pemburu itu. Mereka berusaha untuk mengangkat batu itu. Oleh kerana batu itu terlalu berat. Mereka terpaksa buang masa di situ 5-6 jam.
  Akhirnya mereka Berjaya mengalihkan batu itu. Dan mereka nampak tulisan di bawah batu itu

“Alihkan batu ini seperti sebelum ini, supaya boleh tipu orang lain pula”

Kita sepatutnya fikir dahulu sebelum melakukan sesuatu. Apa lagi jika ingin keluar wang dan tenaga untuk melabur dalam sebarang perniagaan. Tak semua orang yang beri peluang pada kita itu IKHLAS.




Entri sebelum ini : Jom Terjah - YATT

21 comments:

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

btoi tu..xsemua ikhlas.. =)

misya said...

kena tipu

Kakzakie said...

Hendak cari jalan mudah konon tapi sebenarnya menyusahkan diri sendiri. Tak pernah bersyukur...

merahitujambu said...

uhuk...BARU NK AMIK HARTA KARUN DH KENA TIPU..


semua yang kita mahu perlukan usaha...mana ada duit dtg dari langit..kena usaha kan

azam said...

jgn mudah tertipu dgn pelawaan orang....fikir dulu logiknya

Cik Gee said...

ahakssss... saya setuju ayahda... ahaksss...^^

MamaEma said...

mudah sangat terpedaya

Mommy Fara said...

Wow! Cool entri nie.

Hidup krn duit. Mati pun krn duit.

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

thumb up

kaizen said...

agree!! jgn nk kaye dgn care yg mudah nnt merana...

Hana Soffelia said...

Betul. Rezeki tak datang bergolek jika tanpa usaha dan niat yg ikhlas.

Norsha said...

betul tu....mlgnya sebahagian dari kita mudah sgt ditipu dgn janji2 manis....

fiq. said...

ntah2 dia dah kne tipu ngan brape puluh org dah...

Cik Azizah said...

hish2..rezeki mne lah dtg tergolek2 kalau kita sendiri tak berusaha..

nini said...

hahahaha....dengki nye....=p

yatt said...

haha org tamak selalu rugi...

Rye Skema said...

amek jalan mudah

Cahaya Mata @ Nurul Are Inn said...

Ssh law ade sifat tamak ne..

Qaseh dalia adelia said...

cian .. bukan senang nak senang bukan payah nak payah

♥e'in♥ said...

hahaha.. tipah tertipu..

Mohamad Syafiq said...

mesti ramai yang kena tipu !!!