SELAMAT TAHUN BARU 2015

Monday, June 27, 2011

MELECUR

  Pernah tak korang terkena air panas atau terkena ekzos motor?. Aku rasa ramai yang pernah kena… Kan?
  Dalam keadaan macam itu. Mana nak cari ubat… Mana sempat nak ke klinik.
  Tapi korang tau tak ada barang di rumah yang boleh merawat kulit melecur buat sementara waktu. Malah tak perlu wang yang banyak dan tak susah nak cari.
  Putih Telur… ya… Putih telur , telur ayam yang kita makan tuu…. Ambil putih telur dan sapu pada bahagian yang terkena air panas atau bahagian yang melecur. Biarkan ia kering.
  Selepas kering dan kesakitan telah berkurangan, maka cucilah dengan air bersih sejuk. Hasilnya amat menakjubkan….
  Tapi ingat… cegah adalah lebih baik dari mengubati….. J

12 comments:

misscha said...

wahhh.....boleh try nih.....

http://misscha-cecite.blogspot.com/2011/06/alhamdulillah-akhirnya-aku-graduate-tt.html

fa said...

owh.. mcm tu rupanya nk rawat~ hee :)
selama ni kalau melecur cari minyak gamat~ berkesan au.. ;)

Mawar Berduri said...

guna colgate pun boleh gak kan..

.m y z. said...

boleh lah try kalau tetiba malang terkena air panas ke kan. dlu masa kecik2, kaki selalu terkena ekzos moto. nasib baik tak tinggal parut. sobsobb.

suha said...

huhu seram tagok luka tu


perkongsian yg baek (^_^)

She's Gee said...

nape gee takleh komen ea?

Terbelog said...

oh
blh try ni
tp kalo blh xnk melecur la
dah lama x kena ha3

Nenek Fasola said...

wahhhh...good advice! hehehe
sebelum ni kalau melecur yg tau guna ubat gigi la.rasa sejuk je..heheh

WuMing said...

@MissCha
Jangan try...Elak dari melecur lagi baik

@Fa
Gamat pun ok gak... lidah buaya pun bleh

@Mawar Berduri
pernah laa dengar... tapi tak pasti jugak laa yang itu...

@.m y z.
Skarang dah besar dah.. dah pandai jaga diri dah...

@Suha
Yaa laaa...

@She's Gee
Tu... boleh...

@Terbelog
Jangan kena melecur lagi baik..

@Nenek Fasola
Ubat gigi tak pasti.. Tapi daun lidah buaya dan gamat tu ok

sarah mohamad said...

dulu2 ada terkena pastu letak ubat gigi. sekarang ni parut pun takdeee. hehe

WuMing said...

@Sarah
Memang Ubat gigi pun berkesan ker...? ok juga tuu...

Saya Jane (I'm Jane) said...

klau dh sehari lebih melecur,tapi maseh rasa sakit..
masih boleh sapu putih telur juga ke?
sebelum nie sapu minyak TYT