SELAMAT TAHUN BARU 2015

Wednesday, April 27, 2011

Menjadi Orang Baik Hati

Teknik Untuk Menjadi Orang Baik Hati

Orang yang baik hati, siapa pun suka,siapa pun sayang betul tak? Tetapi jika korang rasa korang tak cukup baik hati atau rasa korang adalah orang yang kejam, usah bimbang. Di bawah aku ada sikit tips macam mana cara nak jadi orang yang baik hati. Sekurang-kurangnya tak rugi kalau mencuba.

1.    Mula dengan cara percakapan korang. Mula bercakap dengan perlahan-lahan. Dengan kenalan, kawan rapat dan ahli keluarga. Supaya korang ada masa untuk berfikir dulu sebelum korang nak keluarkan kat mulut. Sebab orang yang baik hati tak akan menguriskan hati orang lain. Kalau korang rasa mudah lupa dan tak sedar diri dan suka tercakap laju. Bagitau saja kat kawan-kawan atau orang sekeliling bahawa korang nak ubah cara percakapan. Jadi bila korang terlupa diri, member atau orang sekeliling bolehlah tegur. Jangan marah pula bila diaorang tegur…
2.    Lepas tu belajarlah pulak puji-puji orang lain… Jangan asyik cari kesalahan orang saja. Pujian tu biarlah ikhlas… Jangan mengada-ngada. Nak mengampu pula. Orang bodoh saja yang suka kita ampu diaorang. Dan orang macam itu juga tak guna kita jadikan kawan rapat. Tapi tak perlulah nak bermusuh dengan mereka. Memadai sekadar jangan terlalu bergaul dengannya.
3.    Belajar memaafkan orang lain. Biasalah jika ada orang buat kita tak puas hati.. Kita pun apa kurangnya betul tak.. Aku rasa semua kawan-kawan yang baca entry ini pun pernah buat orang lain tak puas hati kan? Terutama sekali ibu dan bapa kita. Pernah ker korang minta maaf?
4.    Last sekali, banyakkanlah aktiviti yang sihat kerana ia dapat menghilangkan rasa tress. Seperti bersukan, beriadah, berkaraoke, dan banyak lagi aktiviti lain. Asalkan ianya baik untuk kesihatan fizikal dan pemikiran korang. Bila korang ceria dan selalu happy saja… maka korang taklah suka cakap benda-benda yang boleh buat orang lain tak puas hati…

Selamat mencuba, harap-harap korang akan berjaya…….







1 comment:

Leadership Developmant Training said...

terimakasih gan atas infonya :)


salam kenal dari kami outbond di malang :)
jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/