SELAMAT TAHUN BARU 2015

Sunday, April 24, 2011

Kecurian Dalam FACEBOOK

Pada tarikh 23 Oktober yang lalu, agensi berita asing telah melaporkan satu kes yang luar biasa dilaporkan di Rom, Itali. Seorang anak gadis muda yang bernama Pola Sierra telah pergi ke balai Polis Rom dan melaporkan bahawa berlaku kecurian dalam akaun FACEBOOKnya. Dia telah membuat laporan bahawa barangan yang dihiasinya untuk kucing peliharaannya dalam game “Pet Society” dalam akaun FACEBOOKnya telah dicuri. Barangan itu ialah Tab Yakuzi, Meja lukisan, Akuarium, Meja Snooker dan sebagainya.
  Selelah laporan dibuat, Polis telah membuat spekulasi bahawa akaun FACEBOOKnya telah di “HACKED”. Atau ada teman-temannya yang telah mencuri katalaluannya. Dan mereka telah masuk mencuri barangan tersebut.
  Bagi kita isu ini adalah remeh-temeh dan buang masa Polis sahaja. Tetapi bagi pihak Polis Rom, ini adalah satu kes yang serious. Kerana ia telah melanggar hak asasi kemanusiaan. Jika pelaku(orang yang menceroboh ke dalam akaun FACEBOOK tersebut) dapat ditangkap dan disabitkan dengan kesalahan, mereka boleh dimasukkan ke dalam penjara selama 1-5 tahun….

2 comments:

SushiKan said...

wah.. siyesly? cool lah polis sana. =)

WuMing said...

Yalah... setiap negara polis ada pendekatan tak sama... Ada yang suka saman saja.