SELAMAT TAHUN BARU 2015

Monday, November 1, 2010

JAGA ORGAN DALAM BADAN

Dalam satu hari kita mempunyai 24 jam. Dalam masa tersebutlah kita melakukan banyak aktiviti. Tetapi tidak ramai diantara kita yang tahu bahawa setiap organ dalam badan kita mempunyai masanya tersendiri.Seorang pakar dalam perubatan dari Thailand telah membuat kajian dan telah merangka satu jadual waktu untuk kita melakukan aktiviti yang sesuai mengikut kehendak tubuh badan kita.
Siapa yang dapat menjalani kehidupan mengikut jadual yang dirangkakan ini akan mempunyai kesihatan yang baik. Seperti tidur ikut waktu, bangun ikut waktu, makan ikut waktu dan sebagainya. Dan masa atau waktu yang paling mustahak adalah dari pukul 2000 – 2200. Masa ini anda haruslah menenangkan fikiran supaya anda besedia untuk masuk tidur dengan selesa dan mendapat mimpi yang indah sepanjang malam.

02.00-04.00 - Masa untuk Hati mendapat rehat. Ini adalah masa untuk  kita berehat. Kita patut telah lena dengan nyenyak pada waktu ini. Bagi mereka yang telah lena dengan nyenyak pada waktu ini setiap malam, rupa paras mereka akan kekal awet muda.

04.00-06.00 -  Masa untuk Paru – paru kita berehat.Kita sepatutnya telah bangun menyedut udara segar. Mereka yang mengamalkannya akan mempunyai paru – paru yang sihat dan mempunyai kulit yang sihat.

06.00-08.00 -  Masa untuk usus besar. Amalkan pergi buang air besar pada waktu ini.Jadikan ia sebagai satu kebiasaan. Dan amalkan juga minum dua gelas air suam dan air bercampur limau, usus anda akan menjadi kuat dan sihat.

08.00-10.00
-  Masa untuk  perut. Anda perlu mengisi perut anda dengan makanan pada masa ini. Ia akan menyegarkan badan anda setelah perut anda berehat semalaman. Orang yang tidak makan sarapan pagi akan menjadi mudah runsing dan kulit mudah kedut. Kelihatan lebih tua dari umur yang sebenar.

10.00-12.00 -  Masa untuk Limpa. Limpa akan mempunyai beban kerja yang banyak atau bekerja berat pada masa ini. Jangan terlalu banyak bercakap, kurangkan makan pada waktu ini dan dilarang tidur pada wattu ini.

12.00-14.00
-  Masa untuk jantung.Elakkan ketegangan atau menyelesaikan masalah yang berat, runsing dan terlalu ghairah pada waktu ini. Anda perlu rehat dan tenangkan fikiran.

14.00-16.00 -  Masa untuk usus kecil. Berhenti semua aktiviti makan pada waktu ini kecuali air. Ini adalah untuk membenarkan usus kecil dapat bekerja dengan sepenuhnya.

16.00-18.00 -  Masa untuk pundi kencing. Masa untuk kita bersenam atau melakukan aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh. Dan elakkan dari menahan kencing.
18.00-20.00 -  Masa untuk buah pinggang. Segarkan badan anda. Lakukan aktiviti yang menceriakan dan elakkan dari mengantuk pada waktu ini.

20.00-22.00 -  Masa untuk membran jantung. Elakkan  dari menonton tv. Tenangkan fikiran dengan meditasi atau rehat – rehat tanpa berfikir terlalu banyak.
22.00-24.00Masa untuk sistem pemanasan dalam badan. Masa yang sesuai untuk masuk tidur. Elakkan mandi pada waktu ini.
24.00-02.00 - Adalah masa untuk hempedu. Tidak sesuai menyebabkan badan kekurangan air. Minum air dan jangan terlalu banyak sebelum masuk tidur. Jika kekurangan air pada waktu ini hempedu akan memjadi pekat. Akan menjadi mudah marah apabila bangun pagi dan juga boleh menyebabkan sakit kepala.

No comments: