SELAMAT TAHUN BARU 2015

Monday, November 8, 2010

Halau Semut, Nyamuk dan Lipas

Semut , nyamuk dan lipas memang tidak ada siapa yang suka. Tetapi untuk menghapuskannya adalah satu masalah. Hendak disembur dengan racun serangga, di rumah pula ada anak kecil. Sakit kepala dan pening dibuatnya.
  Di sini saya ada beberapa cara untuk menghalau semut, nyamuk dan lipas tanpa menggunakan racun serangga.
Semut
  Semut tidak suka masam, untuk menghalau semut, percikkan air limau ke atas laluan mereka dan ditempat yang anda agak semut akan pergi ke tempat tersebut.
Nyamuk
  Nyamuk tidak suka pedas.Terdapat beberapa cara untuk menghalau nyamuk. Iaitu bersihkan halaman rumah anda dimana menjadi tempat pembiakan nyamuk. Tempat – tempat yang mempunyai air takung. Bersihkan longkang – longkang dan sebagainya. Untuk menghalang nyamuk dari mengigit anda, anda ambil semangkuk air dan larutkan vitamin C dan B2. Ambil kain rendam kedalam air itu dan sapukan pada kulit anda. Bau dari campuran tadi akan mengelakkan nyamuk dari masuk dekat anda. Selain dari itu ambil plastik warna jingga dan bungkus pada lampu anda. Nyamuk takut pada lampu warna jingga.
Lipas
  Lipas pula tidak suka pada benda wangi.Potong beberapa keping sabun, masukkan kedalam botol yang berisi air dan letakkan dibawah almari, bawah meja atau di mana – mana yang anda suka. Selepas beberapa hari semua lipas akan lari malah rumah anda akan berbau harum dengan bau sabun itu..

No comments: